2. juli (Reuters) BOEING sagde fredag “det er skuffende, at geopolitiske forskelle fortsætter med at begrænse eksporten af amerikanske fly”, mens de reagerer på, at Kinas tre største statsejede flyselskaber køber 300 jetfly fra den europæiske flyproducent Airbus SE.
Den amerikanske flyproducent tilføjede, at den fortsatte med at opfordre til en produktiv dialog mellem USA’s og Kinas regeringer.
Kinas enorme marked tegner sig for en fjerdedel af Airbus- og Boeing-leverancerne i et normalt år. Men Kina har stort set stået tilbage fra det globale jetmarked, da det jonglerede med både virkningen af COVID-19 og langvarige handelsspændinger med USA.
Industrikilder sagde, at Beijing i store træk balancerer jetkøb mellem Europa og USA over tid, med så store aftaler, der typisk holdes i reserve til statsbesøg.
Men fredagens aftale signalerede et synligt skridt mod Beijings europæiske leverandør, sagde de. Indtil nu har global handel og diplomatiske spændinger stort set haft den effekt, at de forsinker politisk følsomme importbeslutninger over hele linjen.
Boeing reagerede skarpt på meddelelsen og krediterede usædvanligt “konstruktiv dialog” mellem europæiske regeringer og Beijing for blockbuster-ordren og opfordrede de amerikanske og kinesiske regeringer til at engagere sig i produktive diskussioner.
Intense diskussioner
Boeings 737 MAX har endnu ikke genoptaget kommercielle flyvninger i Kina, selvom landet sluttede sig til andre regulatorer i slutningen af sidste år for at ophæve en grundstødningsordre, der blev pålagt under en sikkerhedskrise.
Hidtil i år har Boeing kun leveret ét kommercielt jetfly til Kina mod 47 til Airbus. Det har omkring 150 fly, der venter på at blive leveret til Kina, ifølge nogle skøn.
Airbus malede sejren som en rent kommerciel sejr og sagde, at den viste “stærk tillid til Airbus”. I en erklæring sagde det, at aftalen fulgte efter “lange og omfattende diskussioner”, men nævnte ikke nogen diplomatisk støtte.
En diplomatisk kilde nedtonede enhver politisk involvering, men bemærkede udfordringer med at øge produktionen for at levere et så stort antal fly, mens globale forsyningskædeproblemer fortsætter.
Aftalen er betinget af godkendelse af den kinesiske regering.