6 fordele ved kortere skoledage

Mange fordele ved kortere skoledage for børn og teenagere. Foto: Shutterstock

Det seneste år har ført til en masse spørgsmål om, hvordan skolen skal se ud, og hvordan børn lærer bedst. Det var kun et spørgsmål om tid, før selve den traditionelle skoledag kom ind i samtalen! 

Klokker, frikvarter, klasseskift, 6-8 timer i gennemsnit brugt i en skolebygning: ret standard, ikke?

Men behøver det at være sådan?

Mange forældre spekulerer på, om en uddannelsesmulighed uden for den typiske skolerutine er rigtig for deres barn. Og formatet og den tid, børn bruger i bygningen, er et naturligt sted at begynde at tænke over dette.

En kortere skoledag åbner en verden af ​​muligheder og potentielle fordele for børn både i og uden for klasseværelset. Så lad os se nærmere på, hvordan det kunne se ud for eleverne.

Fordele ved kortere skoledage for børn og teenagere

Naturligvis er der utallige faktorer, der spiller ind for at bestemme den rigtige længde og format på en skoledag, sammen med den rigtige mængde lektier til børn og utallige andre vigtige emner i uddannelsesverdenen. Der er fordele og ulemper ved den mest almindelige model i øjeblikket i K-12 og ethvert alternativ til det.

Det siger også sig selv, at hver elev er unik og vil have forskellige uddannelsesmæssige og udviklingsmæssige behov. Med dette i tankerne er det så meget desto mere værd at undersøge de potentielle fordele ved en kortere skoledag, og hvad det kan betyde for, hvordan børn og teenagere bruger deres tid!

1. Mere tid til at udforske hobbies

Og nej, det betyder ikke mere tid til sociale medier eller telefon-scrolling. Mange børn (og forældre) føler nogle gange, at der bare ikke er nok timer i døgnet til at presse sig til efterskoleaktiviteter, mens de jonglerer med skoleskemaer og lektier. Tilføj samkørsel og logistikken involveret i balanceakten, og hverdagen bliver endnu mere hektisk!

Efterskole online-programmer afhjælper noget af det logistiske stress, men der er ingen tvivl om, at det kan være en udfordring at finde tid til børns hobbies. Med kortere skoledage kunne ting som atletisk træning starte og slutte tidligere, og børn kunne have den tid, de har brug for, til at udforske kodning , kreativ skrivning, musik – uanset hvad der vækker deres interesse, på en mere overskuelig tidsplan.

2. Mere søvn

En god nats søvn er af afgørende betydning for børn – og især teenageres – udvikling, trivsel og succes i skolen. Så hvorfor er det så svært at komme forbi?

Det traditionelle skoleskema hjælper bestemt ikke. CDC anbefaler , at mellem- og gymnasieskolen starter tidligst kl . 8.30, men langt de fleste amerikanske skoler starter tidligere . Kortere skoledage, der starter senere på dagen, kan afhjælpe dette problem, fremme sunde vaner og de mange fordele, der følger med en solid søvnrutine.

3. Mere tid til at fokusere på mental sundhed

I den typiske K-12-skolemodel bliver undervisning i mental sundhed alt for ofte skubbet til side. Med kortere skoledage kan børn få mere tid til at stresse af, reflektere og træne mindfulness. Og det er så vigtigt, at de har tid til det!

Foruroligende forskning viser, at antallet af høj stress, angst og andre psykiske problemer stiger hos børn og teenagere. Ved at forkorte skoledagen kunne børnene få mere tid til at dekomprimere med hensigt og få tid til sysler, der håndterer stress. Det ville betyde mere tid til journalføring, motion, et kreativt projekt eller hvad der nu virker for hvert barn.

4. Øget koncentration i klassen

Der er en grænse for, hvor længe børn kan fokusere , sidde stille og stadig yde deres bedste indsats i skolen. Især for yngre børn er det en udfordring at sidde ved skriveborde eller endda på gulvet i længere tid.

Så hvorfor fokuserer den traditionelle skolemodel på stille og roligt at sidde ét sted det meste af tiden?

En afkortning af skoledagen kan give børn og teenagere mere tid til bevægelse, hjernepauser og andre aktiviteter, der har vist sig at booste læringsresultater blandt andre fordele. Med flere muligheder for at bevæge sig rundt og bekymre sig mindre om at følge klasseværelsets regler, kunne børn være bedre forberedt til at fokusere, når det tæller.

5. Flere muligheder for specifik faglig støtte

Igen, med det åbenlyse: børn har vidt forskellige læringsbehov. Og alligevel tilbringer de fleste børn størstedelen af ​​deres tid i læringsmiljøer med store grupper. Selvfølgelig implementerer gode lærere og skoler differentieringsstrategier for at skræddersy hver klasse til hver enkelt elev, men der er kun så meget, der kan gøres.

En kortere skoledag kan betyde, at børn, der har brug for en ekstra udfordring eller yderligere støtte, kan bruge mere tid på at møde deres lærere i en 1-til-1 eller specialiseret lille gruppe. Flere ekskursioner kunne optræde i kalenderen. Nogle børn ville helt sikkert drage fordel af den ekstra tid til at forfølge et passionsprojekt i forbindelse med deres akademiske studier, men vil måske ikke klare sig i et typisk skoleårs læseplan.

At bruge mindre tid i et forelæsningsbaseret miljø for hele klassen kunne åbne en verden af ​​læringsmuligheder, der bedre kunne understøtte hver enkelt studerendes læringsrejse.

6. Øget familietid

Skolelukninger på højden af ​​COVID-19 var øjenåbnende af en række årsager, herunder hvordan den traditionelle murstens- og mørtelskolemodel skærer ind i tid tilbragt med familien.

En kortere skoledag kunne betyde, at tid brugt på at lære af familiemedlemmer, tid til at knytte bånd mellem generationerne og blot mere værdifuld ustruktureret tid med familien.

Det betyder selvfølgelig ikke, at mange forældre på magisk vis vil have et par ledige timer i løbet af arbejdsdagen at bruge sammen med deres børn. Men med mere tid til lektier, fritidsaktiviteter og aktiviteter, kan familieskemaet og efterskolerutinen blive afbalanceret på en ny, gavnlig måde.

Uanset om man nyder en spilleaften (eller en familievenlig videospilaften ), gennemfører et projekt sammen eller laver en pædagogisk udflugt som familie, bliver det meget mere muligt med tidens gave.

Følg med og kom videre i dette skoleår

Vi har (desværre) ikke en krystalkugle til at vide, hvad fremtiden bringer for uddannelsesverdenen. Vi ved dog, at vi er glade for at hjælpe børn med at komme tilbage på sporet og blive begejstrede for at lære igen!

For at gøre det er vores nye online privatlektioner og semesterkurser designet til at kombinere projektbaseret læring med de nyeste tekniske færdigheder.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Per Draker

Per Draker

Ansvarshavende redaktør/Journalist på Newstimes.dk