Ruslands PR-trick for en tilbagetrækning fra Syrien er en vildledende manøvre.
Moskva annoncerede en tilbagetrækning af de vigtigste styrker fra Syrien i løbet af de to til tre dage, men tilføjede, at 1000 soldater vil forblive i Syrien. Ifølge det officielle antal har aktiviteterne i Syrien kostede 33 milliarder danske kroner og har givet anledning til spørgsmål om dets omkostningseffektivitet og antallet af civile ofre.
Ruslands erklæring blev præsenteret af mange medier som en samlet tilbagetrækning inden et endeligt tilbagetog. På trods af dette vil Rusland bevare sin militære tilstedeværelse i Syrien som før. Russiske luftværnssystemer, inklusive S-400 luftværnsraketter forbliver på flybaserne. De gør det muligt effektivt at lukke Syriens luftrum. I mellemtiden, kommer den russiske flåde til at overvåge Syriens kyst.
Kreml har bekræftet sine planer om at holde militærbaserne i Tartus og Khmeimim fuldt operationelle og fortsætter med at give Syriens regering det nødvendige udstyr og militær bistand. To uger efter Moskvas annoncering af tilbagetoget fortsætter luftangreben. Marine, fly, kampvogne, luftforsvarssystemer og tropper forbliver i landet. Der er kun et lille antal fly med besætning der bliver taget hjem.
Den sensationelle tilbagetrækning
Med andre ord, betyder denne «sensationelle tilbagetrækning» en reduktion af personale og udstyr, samt en rotation af tropper. Mange eksperter påpeger, at der kun var tale om en planlagt rotation af kampfly og personel for eftersyn af udstyr efter en intens periode af operationer. I stedet er tilbagetrækningen blevet præsenteret som en reel tilbagetrækning til propagandaformål.
Vi kan konkludere, at den russiske ledelse bluffer fordi Moskva ikke plejer at sige, hvad der vil ske. Kreml har konsekvent løjet om tilstedeværelsen af sine tropper, eller snarere fravær, om krigen i det østlige Ukraine. De løj også om, hvem der var målet for luftangreben i Syrien. Kreml manipulerer information og fortæller omverden, medier og ledere, hvad de ønsker at høre, eller hvad de ønsker at få dem til at tro.