Renaults nye brand Mobilize har på Paris Motorshow præsenteret Duo, der er en topersoners elbil, skabt til deleordninger i byen.
Renault har sagt farvel til Twizy, og hej til Mobilize Duo.
Mobilize, som er Renault-undermærke, har bekræftet, hvad der vil fremdrive den kompakte city-EV og fragtversionen, kaldet Bento.
Strømmen kommer fra en elektrisk motor monteret på bagakslen. I basis Duo 45 er den motor begrænset til en tophastighed på 45 km/t. Det betyder, at det i dele af Europa kan køres af uautoriserede chauffører helt ned til 14 år.
Duo 80 vil køre 80 km/t, og kræver et fuldt kørekort.
Rækkevidden vil sandsynligvis ligge på omkring 140 km, selvom dette tal er blevet beregnet ved hjælp af en ny standard designet til elektriske motorcykler.
Ligesom Twizy har Duo to sæder monteret inline. Med sine 2,43 m lang, 1,3 m bred og 1,46 m høj er Duo længere og bredere end den bil, den erstatter, hvilket burde frigøre mere indvendig plads.
Både for- og bagkofanger er identiske for at gøre reparationer enklere og billigere, og bilen er bygget med 50 procent genbrugsmaterialer. Ved slutningen af sin levetid siger Renault, at 95 procent af Duoen kan genbruges.
Hvad angår Bento? Den mister bagsædet til fordel for en stor rygsæk, som kan rumme op til 700 liter bagage.
Indvendigt har Duo et spartansk instrumentbræt. Dets forbundne tjenester kan opdateres trådløst, da Mobilize er fokuseret på samkørsel og flådeoperatører – selvom virksomheden også nævner privat salg i sine mediematerialer.
Duo vil være tilgængelig fra slutningen af 2023, og Bento følger i 2024.