2023 Mercedes-Benz GLC-klasse

MERCEDES-BENZ

Overblik

Efter introduktionen af den nydesignede C-klasse sedan, har Mercedes-Benz udført en lignende makeover på 2023 GLC-klassen SUV. Mekanisk ligner sedanen – og ligesom sedanen lige så svær at sige fra sin forgænger – deler 2023 GLC C-klassens standard turboladede firecylindrede motor, 48 volt hybridsystem og nitrins automatgear; en plug-in hybrid model vil slutte sig til serien senere. GLC’s interiør opnår de samme tekniske opgraderinger som C-klassen sedan’s, inklusive det store, vertikalt orienterede touchscreen infotainmentdisplay og avancerede førerassistancefunktioner.

Styling-makeoveren har resulteret i subtile visuelle forskelle mellem den nye GLC og den gamle, men en længere akselafstand og en lille strækning i den samlede længde siges at forbedre last- og passagerpladsen, omend kun lidt. Vi forventer at se 2023 GLC-klassen SUV til salg i begyndelsen af 2023.

Hvad er nyt for 2023?

GLC-klassen er helt ny for 2023, og selvom den udgående model blev tilbudt i både squareback og fastback “coupe”-karrosseri, har Mercedes indtil videre kun vist førstnævnte.

Pris og hvilken man skal købe

Mercedes-Benz har endnu ikke offentliggjort priser for 2023 GLC-klassen, men vi forventer, at den tilbydes i både bag- og firehjulstrukne varianter. Når vi lærer mere om SUV’ens priser og funktioner, rapporterer vi disse oplysninger her.

Motor, transmission og ydeevne

Alle 2023 GLC-klassens modeller vil bære GLC300-mærket og drives af en turboladet 2,0-liters firecylindret motor. Et 48-volts hybridsystem hjælper med at øge drivlinjen, hvilket er godt for 258 hestekræfter. En ni-trins automatgearkasse er standard, ligesom det er baghjulstræk, og Mercedes’s 4Matic firehjulstræk er ekstraudstyr. Vi kunne godt lide den GLC300, vi prøvede på vores testkørsel.

Reel brændstoføkonomi

EPA har endnu ikke offentliggjort estimater for brændstoføkonomi for 2023 GLC-klassens SUV, men vi forventer at se tal svarende til den udgående model og Benz’s vigtigste rivaler. 2022-modellen blev vurderet til 22 mpg by og 29 mpg motorvej. Når vi får en chance, tager vi GLC300 på vores 75 mph motorvej brændstoføkonomi testrute og offentliggør resultaterne her.

Interiør, komfort og last

GLC-klassens kabine bærer pænt udvalgte eksklusive materialer og et moderniseret design med mere interessant formede luftventiler på instrumentbrættet og stærkt digitaliseret styring af infotainment- og HVAC-systemerne. Et nyt rat har berøringsfølsomme betjeningsknapper, som ikke fungerede specielt godt i C300 sedan, og alle modeller leveres som standard med opvarmede forsæder med hukommelsesindstillinger og justerbar lændestøtte. Omgivende belysning, et elbetjent soltag og en el-bagklap er også standard. Ligesom andre Mercedes-modeller kan GLC-klassen vælges kraftigt med et væld af luksuriøse funktioner, herunder panoramasoltag, oplyste dørkarmplader, ventilerede sæder, et opvarmet rat og læderindtræk.

Informations- og underholdnings display samt tilslutninger

Som afspejler tilbuddene i den nye C-klasse sedan, leveres GLC som standard med Mercedes-Benz’ seneste MBUX infotainment-opsætning. Et 12,3-tommers digitalt målerdisplay giver vigtige oplysninger om mekanisk og hastighed. En 11,9-tommer infotainment-berøringsskærm skyder op fra midterkonsollen og er skråtstillet mod føreren.

Systemet kan genkende stemmekommandoer og har standard trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Navigation i instrumentbrættet er valgfrit, og den leveres med en augmented reality-funktion, der overlejrer retninger via et billede af vejen forude på displayet.

Andre bemærkelsesværdige valgfrie funktioner inkluderer et head-up display og et Burmester premium stereosystem. Der er ingen fysiske knapper til HVAC-systemet eller en knap til lydstyrken; Systemerne styres via touchskærmen, hvilket efter vores mening er et tilbageskridt i brugervenlighed.

Sikkerheds- og førerhjælpsfunktioner

GLC-klassen vil tilbyde et væld af valgfri førerassistancefunktioner, men kun grundlæggende funktioner såsom automatisk nødbremse og blindvinkelovervågning er standard. At gå efter den valgfri førerassistentpakke tilføjer mere avanceret teknologi. For mere information om GLC-klassens kollisionstestresultater, besøg National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) og Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) websteder. Nøgle sikkerhedsfunktioner omfatter:

  • Standard automatisk nødbremse med fodgængerregistrering
  • Standard blindvinkelovervågning
  • Tilgængelig tilpassende fartpilot med en vognbanecentreringsfunktion

Garanti og vedligeholdelsesdækning

  • Begrænset garanti dækker fire år eller 50.000 miles
  • Motorens garanti dækker fire år eller 50.000 miles
  • Ingen gratis planlagt vedligeholdelse

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Lars Nielsen

Lars Nielsen

Journalist ved Newstimes.dk