Mercedes og AMG har løftet sløret for en af sine kraftigste plugin-hybrider nogensinde med 2024 årgangen af C63 S E Performance.
Mercedes har afsløret den nye C63, en C-klasse-baseret sedan og stationcar, der yder i alt 670 hk fra sin højteknologiske benzin-elektriske hybriddrivlinje. Med firehjulstræk og baghjulsstyring når den nye C63 de 100 km/t på bare 3,4 sekunder, og tophastighed ligger på 280 km/t
Den er meget mere potent og mere teknisk avanceret end den nye C43 mild hybrid og deler faktisk meget af sin teknologi med den V8-motoriserede GT63 S E Performance. AMG’s strategi for de næste par år er ved at blive klar: Firecylindrede hybrider til de mindre biler, ottecylindrede hybrider til de større og helelektriske modeller, der starter om et par år.
Foran ligger der en fire-cylindret 2,0-liters, stort set den samme grundenhed, som findes i A45 S. Men turboladeren er større og er elektrisk assisteret, hvilket betyder, at turboen kan begynde at arbejde ved lave omdrejninger i stedet for at skulle vente på udstødningsgasser til at spinde det op. Det betyder mindre forsinkelse, mere kraft. Det er et af mange eksempler på teknologi, der krydser over fra Formel 1, siger AMG.
På bagakslen er en elektrisk motor, med et batteri over det, og en inverter over det. Men lad dig ikke narre af dens placering – e-motoren kan drive enhver kombination af hjulene. Det samme kan benzinmotoren, afhængigt af hvordan den smarte software beslutter, at greb, trækkraft og acceleration er bedst tjent. Den elektriske motor kan yde 201 hk, mens benzin-fireren yder 469 hk, hvilket giver samlede systemydelser på 670 velvillige heste.
E-motoren har sin egen to-trins gearkasse, der automatisk skifter for at holde den så tæt på dens maximum på 13.500 omdrejninger som muligt. Den overordnede drivlinje har Mercs velkendte nitrins automatgear, der er i stand til at drive alle fire hjul, med et differentiale med begrænset skridning, og baghjulsstyring for at stramme vendecirklen. Chassiset er relativt konventionelt, selvom det er fint finpudset til at klare al den kraft og vægt. Affjedringen er af stålfjedre og adaptive dæmpere.
Der er otte køretilstande: Electric, Comfort, Sport, Sport+, Race, Slippery og Individual, som på forskellig vis konfigurerer egenskaber for gas-, gearskifte-, affjedrings- og styrerespons.
Niveauet for genvinding af bremseenergi kan justeres af føreren, ligesom mængden af assistance fra stabilitetskontrol og andre elektroniske hjælpemidler.
Inde i kabinen tages udgangspunkt i Mercedes nye C-klasse, hvor syvende generation af MBUX-systemet og et rigt udvalg af udstyr er tilgængeligt.
Der er stadig et år til, vi vil begynde at kunne se den på vejene, og der er ikke nogen prisoplysning fra Mercedes endnu.
Men Motor1 skriver at basisprisen nok bliver ca. 10 % højere end den nuværende C63 S med V8-motor.