Det amerikanske militærs mystiske X-37B rumfly zoomer mod orbital rekord

Det amerikanske militærs X-37B robot-rumfly nærmer sig en rekord for missionsvarighed.

X – 37B blev lanceret i kredsløb om Jorden den 17. maj 2020 på den sjette mission for programmet, en flyvning kendt som Orbital Test Vehicle-6 (OTV-6).

Space Force -minifærgen har nu været i luften i 773 dage. Det er kun en uge fra at nå X-37B rekorden på 780 dage, som blev sat på OTV-5. (Denne programrekord kommer ikke i nærheden af ​​det overordnede mærke for et kredsløbsophold; for eksempel observerede Landsat-5-satellitten Jorden fra kredsløb i 29 år.)

US Space Forces robot X-37B rumfly er vist her på et foto fra 2009 på Vandenberg Space Force Base i Californien. Den sjette X-37B-mission blev lanceret i kredsløb om Jorden den 17. maj 2020 og er stadig i gang.Det amerikanske militærs X-37B robot-rumfly nærmer sig en rekord for missionsvarighed.
X – 37B blev lanceret i kredsløb om Jorden den 17. maj 2020 på den sjette mission for programmet, en flyvning kendt som Orbital Test Vehicle-6 (OTV-6).

Space Force -minifærgen har nu været i luften i 773 dage. Det er kun en uge tilbage fra X-37B rekorden på 780 dage, som blev sat på OTV-5. (Denne programrekord kommer ikke i nærheden af ​​det overordnede mærke for et kredsløbsophold; for eksempel observerede Landsat-5-satellitten Jorden fra kredsløb i 29 år.)

Eksperimenter ombord

Mens det Boeing-byggede robot-rumflys primære orbitale dagsordener er klassificeret, blev nogle af dets eksperimenter ombord afsløret før opsendelsen.

Et sådant eksperiment, fra US Naval Research Laboratory (NRL), undersøger transformation af solenergi til radiofrekvent mikrobølgeenergi. Eksperimentet kaldes Photovoltaic Radio-frequency Antenna Module , eller forkortet PRAM.

Vi ved også, at OTV-6 inkluderede udsendelsen af ​​FalconSat-8, en lille satellit udviklet af US Air Force Academy og sponsoreret af Air Force Research Laboratory til at udføre adskillige eksperimenter i kredsløb.

Derudover er to NASA-eksperimenter gemt ombord på rumflyet for at studere virkningerne af rummiljøet på en materialeprøveplade og frø, der bruges til at dyrke mad.

OTV-6 er den første X-37B-mission, der bruger et servicemodul til at være vært for eksperimenter. Servicemodulet er en fastgørelse på bagenden af ​​køretøjet, der gør det muligt at transportere yderligere eksperimentel nyttelast i kredsløb.

Køretøjets funktioner

Space Force menes at have to X-37B-køretøjer i sin flåde, som begge blev bygget af Boeing. X-37B affyrer lodret oven på en raket og lander vandret på en landingsbane, ligesom NASAs gamle rumfærge orbiter.

Det militære rumfly ligner faktisk meget den nu pensionerede rumfærge, men det er meget mindre – kun 29 fod (8,8 meter) langt sammenlignet med 122 fod (37 m). Der er også en anden vigtig forskel: NASAs rumfærge var bemandet, mens X-37B er robotiseret.

Boeing har bemærket, at X-37B har mange elementer, der markerer en første brug i kredsløb for et rumfly, herunder fuldautomatiske de-orbit- og landingsfunktioner, flyvekontroller og bremser, der bruger al elektromekanisk aktivering (ingen hydraulik) og en krop lavet af en relativt let kompositstruktur frem for traditionel aluminium.

“X-37B er et af verdens nyeste og mest avancerede re-entry rumfartøjer, designet til at operere i lav kredsløb om Jorden, 150 til 500 miles [240 til 800 kilometer] over Jorden,” skrev Boeing i en køretøjsbeskrivelse “Køretøjet er det første siden rumfærgen med evnen til at returnere eksperimenter til Jorden for yderligere inspektion og analyse. Dette ubemandede rumfartøj fra USA [Space] Force udforsker genanvendelige køretøjsteknologier, der understøtter langsigtede rummål.”

X-37B var designet til at flyve missioner, der varer op til 270 dage, bemærkede Boeing. Men hver flyvning undtagen den første har zoomet langt forbi den formodede grænse.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Per Draker

Per Draker

Ansvarshavende redaktør/Journalist på Newstimes.dk