Emballage- og papirproducenten Smurfit Kappa registrerede en vækst på 36 % i omsætning til 6,385 mia. EUR (44000 mio. danske kroner) i første halvår, som den annoncerede i dag.
Smurfit Kappa så indtjeningen før renter, skat, afskrivninger og amortiseringer (EBITDA) stige til €1,174 mia. (8,74 mio. danske kroner), en stigning på 50 %, med en EBITDA-margin på 18,4 %.
Smurfit, hvis kunder omfatter Procter & Gamble, Unilever og Nestle, øgede sit midlertidige udbytte med 8 % til 31,6 cent pr. aktie.
Tony Smurfit, CEO sagde, at selvom gruppen var meget sikker på fremtidsudsigterne, betyder de nuværende globale problemer, at der er betydelige usikkerheder.
Han udtalte, at virksomheden har overvundet mange udfordringer i den seneste tid med stigende inputomkostninger, forsyningskædebegrænsninger, Covid-19-pandemien og Ruslands krig i Ukraine, der alle har bidraget til dette.
“SKG’s integrerede model, vores geografiske diversitet, vores fortsatte fokus på effektivitet gennem investering og vores skræddersyede forretningsapplikationer har gjort os i stand til at opveje disse udfordringer sammen med papir- og bølgepapprisgenvinding,” sagde Mr. Smurfit.
Smurfit advarede dog om, at efterspørgslen, efter at have boomet, da pandemien forstærkede efterspørgslen efter e-handel og hyldeemballage, steg, efterhånden som økonomierne genåbnede, aftager i nogle dele af Europa, da inflationen gør forbrugerne mere forsigtige.
“I Storbritannien har den (efterspørgslen) været langsom hele året. Vi har set en forringelse af ordrerne i de mere industrialiserede lande som Tyskland. USA, som vi ikke er et reelt pejlemærke for, har bremset for os.” Det fortalte Smurfit i et interview til Reuters.
Andre markeder såsom Brasilien, Columbia og Spanien vokser stadig stærkt
I løbet af årets første seks måneder registrerede virksomhedens europæiske region EBITDA på €926 mio. (6000 mio. danske kroner) med en EBITDA-margin på 18,7 %. I mellemtiden rapporterede Americas EBITDA på €271 mio. (2000 mio. danske kroner) med en EBITDA-margin på 18,8 % for samme periode.
I løbet af de første seks måneder gennemførte virksomheden også købet af to bølgepapforarbejdningsvirksomheder i Storbritannien og Argentina.
Trods den vedvarende økonomiske usikkerhed erklærede Smurfit, at han var meget sikker på virksomhedens fremtidsudsigter.
“Alligevel ser vi fortsat mange muligheder for vækst i de bæredygtige og innovative emballageløsninger, som vi tilbyder kunderne, og det unikke fodaftryk fra de virksomheder, vi driver.
“Vores præstation i første halvår har sat et stærkt fundament for resten af 2022 og frem.
“Da det afspejler tilliden til kvaliteten af vores forretning og dens fremtidsudsigter, har bestyrelsen godkendt en 8 % forhøjelse af det midlertidige udbytte,” tilføjede han.