Næsten en måned efter Shanghai ophævede sine strenge COVID-19-lockdowns, sidder modeforhandlere fast med bunker af usolgte varer, da forsigtige forbrugere holder sig væk fra det kommercielle knudepunkts glitrende shoppingdistrikter.
Begrænsninger for at stoppe virussen i Shanghai, Kinas modehovedstad, standsede byen med 25 millioner i april og maj, hvilket efterlod tøj- og skønhedsprodukter i butikkerne urørte, og containere med importeret tøj strandede i havnen.
Byens genåbning i denne måned oplevede, at en strøm af varer blev sendt fra varehuse til butikshylder, der allerede var fyldt med varer, der ikke blev solgt i løbet af to måneders nedlukning. Normalt passerer omkring en femtedel af alle importerede varer, der kommer til Kina, gennem Shanghais havn.
Dage efter at COVID-19-kantstængerne blev lettet, gik store “salgs”-skilte op over Shanghai, hvor detailhandlere fra Lululemon til Victoria’s Secret tilbød rabatter for at lokke shoppere.
Selv online-detailhandlere har kæmpet for at fjerne en overflod forårsaget af nedlukninger og forsyningsafbrydelser.
“Dette påvirkede os meget,” sagde Josh Gardner, grundlægger og administrerende direktør for det kinesiske markeds e-handelspartner Kung Fu Data, som administrerer onlinebutikker for 10 modemærker, herunder G-Star Raw.
Ændring i rekordfart
“I april, maj på Kinas største e-handels platforme, var der ikke en t-shirt at finde, vi var udsolgt for sommerlager, og det samme var alle andre, der var bare intet produkt,” sagde han. “Nu bløder alle bare og er låst med store varelagre, de ikke kan komme af med”
Kina er et stort marked for personlige luksusvarevirksomheder med en omsætning på 74,4 milliarder dollars i 2021, ifølge Bain.
Et konsulentfirma vurderede, at salget under “618” – en stor shoppingbegivenhed i Kina fra 31. maj til 20. juni – på tværs af de vigtigste e-handelssider, såsom Tmall og JD.com, var uændret år-til-år.
I begivenhedens åbningsuge viste data fra Tmall, at salget af herretøj var faldet 22% og dametøj var faldet 4%, selvom salget af aktivt tøj steg 26%, muligvis på grund af et øget fokus på fitness under lockdownen.
Indtil videre oplagrer nogle detailhandlere lagerbeholdninger og bestiller mindre for fjerde kvartal, når de vil forsøge at rydde eksisterende beholdning gennem novembers “Singles’ Day.”
Ingen sommerkollektion
“For beklædningskategorien er der på grund af epidemien og det træge forbrug et højt niveau af lagerbeholdning af forårskollektioner,” sagde JD.coms administrerende direktør Lei Xu efter online-forhandlerens indtjening i første kvartal. “Som et resultat overvejer mange fabrikker at springe deres sommerkollektioner over.”
Flash-salgsspecialister OnTheList, som sælger luksusprodukter til mærker, herunder Versace, Jimmy Choo og Lanvin med rabatter på 70 % eller mere, genåbnede sit fysiske Shanghai-showroom sidste weekend med et udsalg fra Salvatore Ferragamo.