Førerløse taxaer er nu en realitet i Kina, hvor man kan bruge en af dem til at køre rundt i forstæder i udkanten af byer som Beijing, hvor et boom i selvkørende biler forventes at overtage landet i løbet af de næste par år.
Virksomheder som tech-giganten Baidu – der driver den mest populære søgemaskine i Kina, hvor Google er forbudt – havde i slutningen af 2021 fået tilladelse til at opkræve betaling for ture i deres robotakse, en praksis, der allerede udføres i USA, som skal blive det asiatiske lands største konkurrent i sektoren.
En EFE-korrespondent deltog i en demonstrationstur, hvor bilen bevægede sig uden hjælp fra den manuelle speeder, kørehjul eller blinklys, da køretøjet skifter hastighed og stopper på baggrund af big data, som bestemmer, hvordan den skal køre eller interagere med passagererne .
Taxaen bevæger sig ikke, før alle døre er helt lukkede, og passagererne har taget sikkerhedsselen på, mens et autonomt navigationssystem tænder, ved hjælp af 5G internetforbindelse til at modtage data om omgivelserne og forbundet med bevægelsesdetekteringskameraer.
Kan tilkaldes via app
Embedsmænd i Baidu’s Apollo tech park i Beijing forklarede, at alle, der bor i de specifikke områder, kan tilkalde en robotakse for at gå på arbejde ved at bruge Luobo Kuaipao-appen, der ligner Didi, den kinesiske ækvivalent til Uber.
Taksterne svarer til Didis premium-service: omkring 58 yuan (61 kr) for en tur på 10 km.
Desuden er bilerne udstyret med en hjælpeteknologi, som får køretøjet til at stoppe i tilfælde af fejl på det nærmeste sikre sted, indtil det kan afhentes.
Virksomhedsrepræsentanter sagde under præsentationen, som fandt sted på veje tæt på teknologiparken nær Beijing, at robotaksen var blevet testet i over 27 millioner kilometer uden at registrere nogen ulykke.
“Sikkerhedschauffør”
Lige nu er det obligatorisk for bilen at have en sikkerhedschauffør på førersædet for at overvåge turene, men Baidu meddelte torsdag, at 10 af deres autonome taxaer snart ville være i stand til at køre i et 60 kvadratkilometer stort område i Beijings afsondrede Yizhuang-distrikt ,
Bortset fra Beijing tilbyder syv andre byer også Baidu’s robotaxi-tjeneste – kaldet Apollo Go på engelsk – og virksomheden forventer, at antallet vil stige til 65 byer i 2025 og 100 i 2030.
Taxaerne bruger Hongqi EV-modellen, en SUV produceret i fællesskab af Baidu og FAW, som er klassificeret som niveau 4 ud af de 5 niveauer, der markerer selvkørende køretøjer.
Til udvikling af femte generation af køretøjer bruger mærket teknologi fra kinesiske bilproducenter som WM Motor og Aion og Arcfox, der ejes af det statsdrevne BAIC.
I juni 2021 annoncerede BAIC, at det snart ville fremstille tusinde billige robotakser til en pris på omkring 500.000 yuan (omkring $76.000) hvert år.
Kina vil være førende
Kina søger at føre an i udviklingen af robotakser i en teknologisk konkurrence med USA, hvor virksomheder som Waymo og Lyft allerede afprøver lignende produkter på et marked, der forventes at vokse med en årlig hastighed på 136 procent over det næste årti , ifølge en undersøgelse foretaget af Reportlinker.
Firmaet sagde, at markedets vækst ville blive drevet af den høje efterspørgsel efter køretøjer til persontransport, teknologisk udvikling i bilsektoren, voksende efterspørgsel efter effektiv offentlig transport og udvikling af infrastruktur.
Baidus egne estimater viser et svimlende billede, hvor markedet forventes at krydse 1,3 billioner yuan (næsten $200 milliarder) inden for få år.
Andre virksomheder på banen
Virksomheden er ikke den eneste i kampen i Kina, da Pony.ai tidligere på ugen, et spirende selvkørende køretøjsfirma med base i Guangdong (syd), også opnåede en licens til at betjene 100 robotakser i et område spredt over 800 kvadratkilometer. kilometer.
AutoX, støttet af Alibaba, kører også robotakse i et 168 kvadratkilometer stort område i Pingshan-distriktet i Shenzhen, med sine køretøjer, der bruger femte generations autonome kørselsteknologier.