Netflix er gået sammen med Microsoft for at tilbyde en billigere abonnementsplan til kunder, der vil vise annoncer.
Netflix er gået sammen med Microsoft for at tilbyde en billigere abonnementsplan til kunder, der vil vise annoncer.
Streaminggiganten siger, at tjenesten vil være en “tilføjelse” til dens eksisterende planer, som ikke inkluderer annoncer.
Virksomheden har endnu ikke afsløret, hvor meget det planlægger at opkræve abonnenter for den nye tjeneste.
Netflix annoncerede flytningen, efter at det rapporterede sit første tab af abonnenter i mere end et årti og nedlagde hundredvis af job tidligere i år.
Har vi fået nok af Netflix?
Stranger Things for at få spin-off spil og serier
Netflix mistede 200.000 abonnenter mellem januar og marts, sammenlignet med de 2,5 millioner analytikere havde forventet, at firmaet ville tilføje i perioden. Netflix forventer nu også at miste yderligere to millioner abonnenter mellem april og juni.
Virksomheden sagde, at det havde valgt Microsoft som sin globale reklameteknologi og salgspartner for at introducere en “lavere prissat annonceunderstøttet abonnementplan”.
“Det er meget tidligt, og vi har meget at arbejde igennem,” sagde Netflixs driftschef Greg Peters i en erklæring.
“Men vores langsigtede mål er klart. Flere valgmuligheder for forbrugerne og en premium, bedre end lineær TV-mærkeoplevelse for annoncører.”
Netflix forsøger at genforhandle de aftaler, det har med store underholdningsfirmaer, så det kan vise annoncer som en del af sin service, rapporterede Wall Street Journal tirsdag.
Firmaet har angiveligt haft drøftelser med Warner Bros., Universal og Sony Pictures Television.
Warner Bros afviste at kommentere. Universal og Sony reagerede ikke umiddelbart på en BBC-anmodning om kommentar.
Har mistet 700.000 abonnenter i Rusland
Virksomheden, som havde fået millioner af abonnenter under Covid-lockdowns, sagde, at det havde mistet 700.000 abonnenter ved at lukke sin tjeneste i Rusland. Det gav også skylden for konkurrence fra rivaler såvel som folk, der deler deres Netflix-adgangskode med andre.
I sidste måned annoncerede firmaet 300 nedskæringer, da det kæmpede med faldet i kunde antallet.
Også i sidste måned sagde Netflix co-chef Ted Sarandos, at det var i forhandlinger med flere virksomheder for at finde måder at appellere til prisfølsomme publikummer.
“Vi tilføjer ikke annoncer til Netflix, som du kender det i dag. Vi tilføjer et annonceniveau for folk, der siger ‘Hej, jeg vil have en lavere pris, og jeg vil se annoncer’,” sagde Sarandos til et publikum ved en konference i Cannes.