Emirates lammer Heathrow midt i “uacceptable” anmodninger om kapacitetsnedskæringer

Emirates Airline. Foto: Shutterstock.

Emirates har afvist opfordringer fra London Heathrow (LHR) om at begrænse salget af sommerflyvninger, efter at den britiske lufthavn indførte et kapacitetsloft tidligere på ugen for at begrænse antallet af passagerer til 100.000 pr dag indtil midten af ​​september.

 

I en erklæring, der blev udgivet torsdag, nægtede det Dubai-baserede luftfartsselskab at efterkomme “urimelige og uacceptable” anmodninger om at skære ned på flyvninger i højsæsonen og kritiserede Heathrow-ledelsen for mangel på beredskab og dårlig kommunikation.

Flyselskabet sagde: “LHR i går aftes gav os 36 timer til at overholde kapacitetsnedskæringer, et tal, der ser ud til at være plukket ud af den blå luft. Deres kommunikation dikterede ikke kun de specifikke flyvninger, som vi skulle smide betalende passagerer ud på, men truede også med sagsanlæg for manglende overholdelse.”

Luftfartsselskabet insisterede også på, at dets data ground handling- og cateringtjenester på Heathrow er “fuldt klar og i stand”, og at aktuelle forsinkelser i lufthavnen skyldes “centrale tjenester og systemer, som er lufthavns operatørens ansvar”.

Siden oktober 2021 har Emirates genindført seks daglige A380-flyvninger til Heathrow.

“LHR valgte ikke at handle, ikke at planlægge, ikke at investere. Nu står de overfor en ‘armageddon’situation på grund af deres inkompetence og manglende handling og skubber hele byrden – af omkostninger og kapløbet om at sortere rod – til flyselskaber og rejsende,” sagde flyselskabet i en erklæring.

“At flytte nogle af vores passageroperationer til andre britiske lufthavne med så kort varsel er heller ikke realistisk. At sikre jordberedskab til at håndtere og vende et langdistancefly med bred krop med 500 passagerer ombord er ikke så simpelt som at finde en parkeringsplads ved et indkøbscenter.”

Flyselskabet tilføjede, at det ville være “umuligt”, at genbooke antallet af potentielt berørte passagerer, og at det indtil videre planlægger at “fungere som planlagt” til og fra Heathrow.

Som svar sagde en talsmand for Heathrow, at flyselskabernes ground handling-problemer er udbredte i hele Europa, og at “ingen kan operere i isolation”.
“Selvom mange faktorer har resulteret i forsinkede flyvninger, forkert forbundne kufferter, lange ventetider på ankommende kufferter og aflysninger i sidste øjeblik på Heathrow og lufthavne i hele Europa i de seneste uger – et nøgleproblem er flyselskabets ground handling-teams, som i øjeblikket kun har ressourcer på op til 70 procent kapacitet til at betjene passagerernes efterspørgsel, som er vendt tilbage til 80-85 procent af præ-pandemiske niveauer,” sagde talsmanden til BTN i en erklæring.

Har anmodet flyselskaberne om at komme med plan

“I flere måneder har vi bedt flyselskaber om at hjælpe med at komme med en plan for at løse deres ressourceudfordringer, men der var ingen klare planer, og for hver dag der gik, blev problemet værre. Vi havde intet andet valg end at tage den svære beslutning at indføre et kapacitetsloft designet til at give passagererne en bedre og mere pålidelig rejse og holde alle, der arbejder i lufthavnen, sikre.”

Udtalelsen fortsatte: “Vi har forsøgt at være så støttende som muligt over for flyselskaberne, og vores 100.000 loft for daglige afgående passagerer er væsentligt højere end 64 k på Amsterdams Schiphol. Det ville være skuffende, hvis et hvilket som helst flyselskab i stedet for at arbejde sammen ville ønske at sætte profit foran en sikker og pålidelig passagerejse.”

“Det vilkårlige daglige passagertal er blevet valgt uden samråd med flyselskaber og det bredere rejse samfund,” sagde CEO Clive Wratten.

“Dette er et forræderi mod alle britiske rejsende, og de lader flyselskaber, rejseadministrationsselskaber og rejsebureauer stå med problemerne” tilføjede han.

“Heathrow skal være gennemsigtig omkring deres problemer og tilbyde støtte til de flyselskaber og rejsende, som dette påvirker.”

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Sara Nielsen

Sara Nielsen

Journalist ved Newstimes.dk