PARIS, 29. juni (Reuters) – Det statskontrolleret forsyningsselskab EDF (EDF.PA) underskrev kontrakt med 500.000 ekstra detailkunder på det franske elmarked mellem august 2021 og maj 2022, og det sigter mod at fordoble kerneoverskuddet for sin energiserviceafdeling inden 2030, sagde en virksomhedsembedsmand.
Marc Benayoun, administrerende direktør med ansvar for EDF’s kunder, tjenester og territorier, fortalte på et pressemøde, at EDF’s antal af detailkunder var steget til 26,2 millioner i maj i år fra 25,7 millioner i august 2021.
EDF sagde, at stigningen i dets kunder var kommet som en stigning i energipriserne, efter Ruslands invasion af Ukraine, havde fået nogle rivaler til at ændre deres detailtilbud eller endda stoppe dem.
“Antallet af kontrakter i denne sektor er tydeligvis på vej op. Det kommercielle opspring, vi håbede på i 2023, fandt sted i 2022. Krisen hjalp os lidt,” sagde han.
EDF har været udsat for hård konkurrence, siden det franske elmarked blev liberaliseret i 2007, og havde set antallet af detailbrugere falde i de seneste år.
Det tidligere elmonopol har stået over for udfordringer fra store energiselskaber som TotalEnergies (TTEF.PA) og Engie (ENGIE.PA) og fra forbrugerdetailvirksomheder som Casino (CASP.PA) og Leclerc, som også har lanceret konkurrencedygtige tilbud i det franske elmarkedet.
EDF tilføjede, at det sigtede mod en stigning på over 50 % i indtjeningen før renter, skat, afskrivninger og amortiseringer (EBITDA) for sine kunder, tjenester og territorier i 2030.
Divisionen var “temmelig godt dækket” med hensyn til gasforsyninger, sagde Benayoun og tilføjede, at den ikke købte gas fra Rusland.