Hvad er det?
Hvad hvis vi fortalte dig, at der var en ny hot hatch med kompakte udvendige dimensioner, men drevet af en 204 hk 2,0-liters motor? Ford Fiesta ST og Hyundai i20N nøjes med 1,5- og 1,6-liters motorer, så en stor klump i en supermini giver lidt af en hot rod.
Som du har formodet ud fra titlen, er den bil Volkswagen Polo GTI, og den har eksisteret i et par år. Og alligevel får Ford og Hyundai, og i mindre grad Mini Cooper S, hele rampelyset.
Hovedårsagen er, at de andre simpelthen er mere spændende at køre. VW Polo er netop blevet facelifted, men på trods af nogle mekaniske ændringer er det ingen overraskelse, at GTI’en stadig ikke kan røre sine rivaler for køreglæde.
Og det er okay. Der er absolut plads til noget lille, med lidt fart, men uden den hårde tur, nervøse motor, råbende ydre eller manuel gearkasse, der normalt forbindes med en varm supermini.
Syvtrins automatgear og flere heste
Overskriftsændringerne inkluderer mere kraft til den 2,0-liters EA888, fra 197 hk til den nuværende 204. Dobbeltkoblingsgearkassen har fået et ekstra udvekslingsforhold for at blive en syvtrins. En seks-trins manual blev annonceret på et tidspunkt for denne generation, men kom aldrig til Storbritannien. Og den solgte i hvert fald dårligt i andre regioner, så Polo GTI forbliver kun automatisk.
Mindre velkomne er de indvendige opdateringer. Entry-level Polo’er får gode gamle fysiske betjeningselementer til klimaanlægget og på rattet, men i GTI’eren er de skiftet ud med berøringsfølsomme betjeningselementer. Det er ikke for besværligt at bruge klimakontrolpanelet, men ratkontrollerne vil gøre dig gal, når bilen sætter fart på motorvejen, fordi du ved et uheld børstede fartpilotens justering.
Den faceliftede Polo får en ny gearvælger, der føles lidt billigere, mens alle GTI’er nu får den komplette digitale målerklynge som standard samt en 8 tommer touchskærm. Endelig er forlygterne og baglygterne blevet subtilt ændret. Selve klyngerne er lidt mere avancerede end før: Foran er der en oplyst tværstang, og forlygterne er som standard matrix-LED. På bagsiden er blinkene nu dynamiske.
Hvordan er den?
Polo GTI er måske ikke den mest spændende hot hatchback der findes, men synes slet ikke, den er sjov at køre. Den 2,0-liters motor, der er vant til at motivere meget større biler, føles som om den godt kan lave mere end dens citerede ydelse og får Poloen til at føles ubesværet hurtig. Der er en anstændig bule fra udstødningen til bagagerummet, selvom motoren lyder en smule røragtig ved høje omdrejninger.
Selvom jeg er sikker på, at en manual ville være sjovere, er det svært at argumentere imod DSG, fordi dens afslappede, men effektive karakter passer perfekt til Polo GTI’ens natur. Når det så er sagt, kunne den være en smule glattere, når man bare tumler rundt og har den irriterende egenskab, der er typisk for moderne biler, hvor den slæber motoren i D, fordi den er tunet til WLTP-brændstoføkonomicyklussen, men derefter hænger på gearene unødvendigt i Sport-tilstand. .
Gearkassen reagerer hurtigt på padlerne, men vil automatisk opskifte et par hundrede omdrejninger i minuttet før den røde linje, selvom du er i manuel tilstand.
Stabilitetskontrol
Det er meget den samme historie med håndteringen: det er sjovt op til et punkt, men stopper med at være virkelig medrivende. Polo’en drejer godt ind, griber hårdt og kunne endda overtales til at rotere forsigtigt på et slæbende gashåndtag, hvis det ikke var for den altid tændte stabilitetskontrol. Sidstnævnte punkt er frustrerende, da der er en stor, fysisk knap til den i midterkonsollen, som kun sætter den i en sportstilstand.
Med de valgfrie adaptive dæmpere i normal tilstand er turen fast, men langt mere beboelig end de fleste hot hatches. Sport øger kontrollen, men Normal fungerer faktisk fint i de fleste situationer.
Skal jeg købe en?
Priserne for den reviderede Polo GTI starter ved £27.805, hvilket er næsten det samme som Fiesta ST og Mini Cooper S, selvom Mini John Cooper Works er en mere værdig rival. Hyundai i20N er stadig lidt af en handel til £2000 mindre.
Formentlig vil listeprisen dog være mindre afgørende end de forskellige måder, hvorpå disse biler griber konceptet junior hot hatch an. Hvis du er ude efter den ultimative førerbil, er Polo det ikke.
Den opfylder dog opgaven fra en lille, men hurtig hverdagsbil meget godt, og lidt bedre end før faceliftet. Netop nu med mere irriterende berøringsfølsomme knapper.