Kan flade dæk snart være fortid?

Flat tire
Snart slut med flade dæk? Foto: Shutterstock

Synet af en bil, der halter på et næsten fladt dæk, eller et hjulskift i vejsiden er stadig almindeligt.

Det samme er udgifterne til at udskifte dæk, der er slidt for tidligt, måske fordi føreren måske ikke har tjekket trykket så regelmæssigt, som han burde.

Nogle gange er det svært ikke at føle, at dæk er en bils svage led. Men er dette ved at ændre sig?

Er det enden på den sorte gummifyldte basse, der første gang blev brugt på køretøjer i 1890’erne – et produkt designet til at være uforgængeligt, og derfor ikke nemt at genbruge?

Tesla på luftløse dæk

På en testbane i Luxembourg drejer en Tesla Model 3 sig gennem snævre sving, accelererer hurtigt og gør nødstop. Standard ting. Det bemærkelsesværdige er dog, at bilen sidder på fire luftløse dæk – lavet af Goodyear, den amerikanske producent.

Specielle plasteger, understøtter en tynd, forstærket gummislidbane. Egerne bøjer og vrider sig, mens bilen går igennem sine hastigheder.

Michael Rachita, Goodyears seniorprogramleder for ikke-pneumatiske dæk (NPT’er), er på forhånd med hensyn til begrænsningerne: “Der vil være støj og nogle vibrationer. Vi er stadig ved at lære at gøre turen blød og smidig. Men vi tror, ​​du bliver overrasket over præstationen.” Han tog ikke fejl.

Elbiler og autonom mobilitet ændrer dækbehov. Leveringsfirmaer og shuttletjenester ønsker produkter, der er lav vedligeholdelse, punkteringssikre, genanvendelige og har sensorer, der kortlægger vejforhold.

Delebiler og biler med flere ejere frem for ejerskab stiger i byerne. En bil med et fladt dæk er en bil, der ikke tjener penge.

Blandede løsninger

Hr. Rachita siger: “Mens luftfyldte dæk altid vil have deres plads, er der brug for en blanding af løsninger. Efterhånden som vi bevæger os ind i en verden, hvor autonome køretøjer bliver mere almindelige, og mange byer tilbyder transport-som-en-service-strategier, at have et vedligeholdelsesfrit dæk er enormt vigtigt.”

På Michelins laboratorier testes dækkene i 24 timer ad gangen under forskellige belastninger og hastigheder. Det er tusindvis af miles non-stop. Nogle eger deformeres, nogle går i stykker, men strukturerne fortsætter med at fungere sikkert, siger hr. Rachita. “Det er prøv-lær, prøv-lær,” siger han. “Men vi er på et stadie, der har givet os en enorm mængde af tillid. Det her er den rigtige vare.”

Samarbejde med GM

Goodyear rival, Michelin, har arbejdet sammen med General Motors (GM) om luftløse dæk siden 2019. I februar var der medierapporter om, at Michelins Unique Puncture-profit Tire System (Uptis) kunne debutere på en ny Chevrolet Bolt elbil, som planlægges af GM , muligvis allerede i 2024.

Uptis-dæk er lavet af højstyrkeharpiks indlejret med glasfiber og kompositgummi (som Michelin har indgivet 50 patenter for) for at skabe en mesh-struktur, der omgiver et aluminiumshjul.

Cyrille Roget, en videnskabelig og innovationsekspert hos den franske dækproducent, vil ikke bekræfte Bolt-rapporterne, men siger til BBC, at Michelin vil have mere at sige senere i år.

Michelin har været markedsleder inden for luftløse hjul. Dens Tweel (dækhjul) har eksisteret siden 2005 og bruges på langsomtkørende køretøjer, såsom landbrugsudstyr.

At optimere teknologien til vejkøretøjer er dog en helt anden udfordring, siger hr. Roget: “Vi har 130 års erfaring og viden i at perfektionere oppustelige strukturer som pneumatiske dæk. Airless-teknologi er meget ny.”

Genbrug er en faktor

Uptis er dog kun et skridt til noget større. Firmaet, der gav os det oppumpede Michelin Man-logo, har en flerårig plan for at skabe et dæk, der er luftløst, forbundet, 3D-printet og udelukkende lavet af materialer, der kan smeltes ned og genbruges.

Bortset fra lejlighedsvise genbelægninger ville det ifølge Michelin være vedligeholdelsesfrit.

Tung batterivægt betyder, at luftløse strukturer er særligt velegnede til elektriske køretøjer. “Du kan bære mere last med en mere kompatibel følelse end i et luftdæk,” siger hr. Rachita.

På den anden side har luftløse dæk en større kontaktflade med vejen, hvilket øger luftmodstanden. Denne rullemodstand bruger mere energi på at drive dækkene fremad – med konsekvenser for batteriets levetid og rækkevidde.

Og så er der støj – summen af ​​gummi-på-vej.

“Når motorlyden er fjernet på en elbil, bliver dæk den dominerende kilde til støj,” siger Matt Ross, chefredaktør for Tire Technology International.

Derudover overfører stivheden af ​​plasteger flere vibrationer gennem affjedringen. Chauffører, der længe er vant til luftdæks respons og ydeevne, kunne kræve noget overbevisning, mener han.

Store investeringer

Vigtigere end forbrugernes opfattelse er dog, hvad tilsynsmyndighederne beslutter.

Regeringer vil kræve strenge sikkerhedstests og en standardisering af regler. Og dækproducenter bliver nødt til at investere kraftigt i nye produktionsfaciliteter og udvikle forsyningskæder. Det vil tage år.

Dækproducenter håber, at tidlige brugere inden for nicheområder vil hjælpe med at drive teknologien fremad. “Ikke-pneumatiske dæk (NPT’er) er af særlig interesse for sektorer som militæret, katastrofeberedskab, sikkerhedskøretøjer og specialmaskiner,” siger Klaus Kraus, leder af europæisk forskning og udvikling hos Hankook, til BBC News.

Det sydkoreanske firma afslørede den seneste version af sin i-Flex NPT i januar. Mindre end et konventionelt dæk, en honeycomb af sammenlåsende polyurethan eger er et gennembrud i at klare sideværts og vandrette belastninger, siger virksomheden.

Industrielle anvendelser

Bridgestone, verdens største dækproducent, er interesseret i industrielle anvendelser inden for landbrug, minedrift og byggeri, hvor efterspørgslen kan være høj fra kunder, der oplever et kostbart produktivitetstab, når dæk svigter.

Luftløse dæk vil i det mindste i første omgang have en præmiepris. Men muligheden for regelmæssig genbelægning og 3D-print kunne være en game changer. Måske, spekulerer nogle eksperter, behøver forbrugerne ikke engang at købe dæk direkte. I stedet får de dem gratis og betal-per-mile, med sensorer, der overvåger brugen.

Det er en illustration af, hvor teknologien tager fremtidens dæk hen, siger Sosia Causeret Josten, analytiker hos Goodyears Sightline Tire Intelligence-afdeling. Som den eneste kontakt mellem vejen og køretøjet tilbyder dæk et enormt potentiale.

Intelligent overvågning

Måske, takket være cloud computing og algoritmer, kunne tilsluttede køretøjer levere information om, hvor offentlige myndigheder skal udføre vejreparationer eller lægge grus i frostvejr.

Tag et andet eksempel, automatiske bremsesystemer. “Hvis det blokeringsfrie bremsesystem (ABS) kan fortælle, at køretøjet kører på halvslidte sommerdæk, kan det reagere hurtigere. Denne fordel kan spille en vigtig rolle i en autonom fremtid, hvor køretøjet skal reagere selv, ” hun siger.

Ikke al denne teknologi behøver at være eksklusiv for luftløse dæk eller selvfølgelig. Og ikke alle producenter er overbeviste om, at NPT’er er fremtiden. “Den dag i dag mener vi, at pneumatiske dæk er det bedste valg for de fleste køretøjer,” siger Denise Sperl, direktør for bildækforskning og -udvikling hos det tyske Continental.

Dæk skal altid “samtidigt opfylde flere krav til sikkerhed, komfort, ydeevne og bæredygtighed”, og luftfyldt gummi er fortsat det bedste kompromis, siger hun.

Continental udvikler et selvoppustelig system, hvor pumper og sensorer i hjulet holder trykket på det optimale niveau.

Fokus på miljø og bæredygtighed

Som alle andre producenter kigger virksomheden efter “grønnere” produkter. Polyester fra genbrugsplastikflasker vil snart blive brugt i dets premium-dæk, og både Continental og Goodyear forsker i en mælkebøtteblomst, der producerer latex, der ligner gummitræer.

Men bæredygtige alternativer til konventionelle materialer er kun tilgængelige “i begrænset omfang,” tilføjer fru Sperl. Luftdæk har eksisteret så længe af en grund – de gør det bedste stykke arbejde. “Vi er fortsat overbeviste om dette,” siger hun.

 

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Lars Nielsen

Lars Nielsen

Journalist ved Newstimes.dk